広大ID認証障害に伴うメディアセンターサービスへの影響について(4/1) /
Media Center Services Affected by HIRODAI ID Authentication Failure (April 1)

(English version follows.)

4月1日に発生した「広大IDを使用した認証障害」(※1) の影響により、メディアセンターサービスに以下の影響が発生いたしました。
4月1日16時時点での復旧を確認しており、現時点で問題は解消しております。

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発生日時:
 2025年4月1日 0時10分から15時30分頃
対象者:
 3月31日に任用期限が切れ、4月1日に任用期限が更新された方
原因:
 上位システム(統一ID管理システム)側の不具合によるもの
影響内容:
 1) 広大IDを利用したサービスで認証不可(0:10頃から11:55頃まで)
 2) IMCアカウントが削除対象になったとのメール(※2) が送付(0:10頃)
 3) 対象者が管理するメーリングリスト、グループ、ホスティングが削除猶予状態に遷移(0:10頃)
 4) Microsoft365の一部のサービスが利用不可(7:30頃から15:30頃まで)
  – メールボックスの容量超過した一部ユーザーでメール受信不可
  – Officeライセンス認証が不可になる場合がある
補足:
 4) については、メール受信不可の対象ユーザーに対して、該当時間中のメール配送記録を個別に提供しました。
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調査ならびに障害報告に時間を要したことをお詫びいたします。
利用者の皆様には大変ご迷惑をおかけし、誠に申し訳ございませんでした。

【参考】
(※1) いろは>学内システム>【一部復旧】広大IDを使用した認証の障害について
 https://commu.office.hiroshima-u.ac.jp/aqua/01fb035d-dde2-44a4-beaf-bcfeb4949d1f/view

(※2) 【復旧】 4/1 アカウント削除のお知らせが誤って届いた方へ
 https://www.media.hiroshima-u.ac.jp/2025/04/01/fault-hirodaiid-2/


Due to the HIRODAI ID authentication failure (*1) that occurred on April 1, some Media Center services were affected as outlined below.
The issue was confirmed to be recovered as of 4:00 p.m. on April 1.

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Date and Time:
 From 0:10 a.m. to 3:30 p.m. on April 1, 2025

Affected Users:
 Members whose appointments expired on March 31 and were renewed on April 1

Cause:
 A failure in an upstream system (Unified ID Management System)

Details of the Impact:
 1) HIRODAI ID authentication was unavailable (from approx. 0:10 to 11:55 a.m.)
 2) IMC account deletion status notification emails were sent (*2) (around 0:10 a.m.)
 3) Mailing lists and groups and Hosting were marked for deletion (around 0:10 a.m.)
 4) Some Microsoft 365 services were unavailable (from approx. 7:30 a.m. to 3:30 p.m.)
  – Some users could not receive emails due to mailbox overcapacity
  – Office license authentication was unavailable

Supplementary Information:
 Regarding item 4), we have provided individual delivery records to users who could not receive emails during the affected period.
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We sincerely apologize for the delay in investigation and reporting, and for any inconvenience caused to our users.

References:
(*1) IROHA > Campus System > [Partially Recoverd] Failure in Authentication Using HIRODAI IDs
 https://commu.office.hiroshima-u.ac.jp/aqua/01fb035d-dde2-44a4-beaf-bcfeb4949d1f/view

(*2) [Recover] To those who received the 4/1 account deletion notice by mistake)
 https://www.media.hiroshima-u.ac.jp/2025/04/01/fault-hirodaiid-2/


(2025/4/3)