[暫定対応]広大ID認証障害のお知らせ(4/8 8:39-, 4/12 15:00更新) / Notice of HIRODAI ID authentication trouble
4/12 12:05頃、広大IDの認証ページを従来の運用状態に戻しました。
・学外から直接広大IDによる認証を行うことができます。
・広大ID認証のためのVPN接続は不要となります。
・学外からの認証においては、多要素認証を求められます。
・eduroamからのアクセスは学外扱いです(多要素認証を求められます)。
・学内ネットワークからのアクセスは二要素目の入力が省略されます。
現在、完全な復旧に向けて対応を継続しておりますが、再度障害が発生した場合は、これまでと同様なアクセス制限等を実施させていただく場合があります。
メディアセンターからの案内をご確認ください。
The same as before, an authentication server for HIRODAI ID is running at the public from Apr. 12th, 12:05 pm.
* Accesses from an off-campus network to an authentication server for HIRODAI ID is available.
* VPN is unnecessary to login “IROHA”, “MOMIJI, “HIRODAI moodle” from off-campus network.
* In off-campus network, inputting of the second factor for HIRODAI ID authentication is required.
* Eduroam network is same with off-campus network (MFA is required).
* In on-campus network, inputting of the second factor for HIRODAI ID authentication is omitted.
When the trouble reoccurs, we will limit access again excepting from on-campus network and eduroam network.
Please check the information announced from the media center.
(2022/4/12 15:00 update)
9:38頃からは、広大IDの認証ページへのアクセスに時間がかかる状況が解消されています。
暫定対応として、再度学内ネットワークおよびeduroamからのみのアクセスに限定しました。また、学内とeduroamのネットワークからは二要素目の入力が省略されます。
なお、学外から、「いろは」,「もみじ」, 「広大moodle」等に広大IDでログインする際はVPN接続してからアクセスしてください。
※VPN接続については、以下のページをご参照ください。
https://www.media.hiroshima-u.ac.jp/services/hinet/vpngw/
Accesses from an on-campus network and an eduroam network only are available from 9:38 am. Inputting of the second factor is also omitted.
When you login to “IROHA”, “MOMIJI, “HIRODAI moodle”, etc. from off-campus with your HIDORAI ID, Please access to the services with a VPN service.
* Please refer to the following page for details on the VPN service.
https://www.media.hiroshima-u.ac.jp/services/hinet/vpngw/
(2022/4/11 10:12 update)
下記の障害が,4/11(月)8:39頃から再発しています。
- 再発生日時:2022/4/11(月)8:39頃から
- 事象:広大IDの認証ページにつながりにくい状態になっています
- 認証ページの表示に時間がかかる、「いろは」,「もみじ」, 「広大moodle」等に広大IDでログインに時間がかかる
- 原因:調査中
現在原因を調査しております。ご迷惑をおかけしますが,復旧までしばらくお待ちください。
We are currently experiencing authentication server problems again.
- Occurrence Date: Friday, 2022/4/11 8:39 –
- User Impact: HIRODAI ID authentication has been difficult to login services such as IROHA, MOMIJI, HIRODAI moodle
- Current Status: Under investigation
(2022/4/11 9:25 update)
暫定対応として、学内ネットワークおよびeduroamからのみにアクセスできるようにしました。
13:20頃からは、学内とeduroamのネットワークからは、広大IDの認証ページへのアクセスに時間がかからない状況になっています。
学外から、「いろは」,「もみじ」, 「広大moodle」等に広大IDでログインする際はVPN接続してからアクセスしてください。
※VPN接続については、以下のページをご参照ください。
https://www.media.hiroshima-u.ac.jp/services/hinet/vpngw/
As a temporary measure, accesses from an on-campus network and an eduroam network only are available.
We are currently experiencing authentication server problems again.
- Occurrence Date: Friday, 2022/4/11 8:39 –
- User Impact: HIRODAI ID authentication has been difficult to login services such as IROHA, MOMIJI, HIRODAI moodle
- Current Status: Under investigation
(2022/4/11 9:26 update)
下記の障害が,12:44頃から再発しています。
- 再発生日時:2022/4/8(金)12:44頃から
- 事象:広大IDの認証ページにつながりにくい状態になっています
- 認証ページの表示に時間がかかる、「いろは」,「もみじ」, 「広大moodle」等に広大IDでログインに時間がかかる
- 原因:調査中
現在原因を調査しております。ご迷惑をおかけしますが,復旧までしばらくお待ちください。
We are currently experiencing authentication server problems again.
- Occurrence Date: Friday, 2022/4/8 12:44 –
- User Impact: HIRODAI ID authentication has been difficult to login services such as IROHA, MOMIJI, HIRODAI moodle
- Current Status: Under investigation
(2022/4/8 13:26 update)
(English version follows.)
下記障害は,11:18頃に復旧しました。
ご利用の皆様にはご迷惑をおかけいたしました。
- 発生日時:2022/4/8(金) 8:39頃から11:18頃まで
- 事象:広大IDの認証ページにつながりにくい状態になりました
- 原因:認証サーバが高負荷になったため
The following failures were recovered around 11:18.
We apologize for the inconvenience.
- Occurrence Date: Tuesday, 2022/4/8 8:39-11:18
- User Impact: HIRODAI ID authentication was difficult to login services such as IROHA, MOMIJI, HIRODAI moodle
- Current Status: the authentication server was a high load state.
(2022/4/8 12:13 update)
(English version follows.)
2022/4/8 9:00時点で,全学的に広大IDの認証ページにつながりにくい状態になっています。
- 発生日時:2022/4/8(金)8:39頃から
- 事象:広大IDの認証ページにつながりにくい状態になっています
- 認証ページの表示に時間がかかる、「いろは」,「もみじ」, 「広大moodle」等に広大IDでログインに時間がかかる
- 原因:調査中
現在原因を調査しております。ご迷惑をおかけしますが,復旧までしばらくお待ちください。
We are currently experiencing authentication server problems.
- Occurrence Date: Friday, 2022/4/8 8:39 –
- User Impact: HIRODAI ID authentication has been difficult to login services such as IROHA, MOMIJI, HIRODAI moodle
- Current Status: Under investigation