English version follows.

お知らせ

  • 新型コロナウイルス感染症(COVID-19)への対応のため、2021年度の「大学教育入門」は一部を除き、オンライン(オンデマンド)方式での開講となりました。これに伴い、「大学教育入門」第5章に対応するフレッシュマン講習もオンライン(オンデマンド)方式で実施します。

目次

在籍1年目の方へ

受講方法

お知らせのとおり、令和3(2021)年度のフレッシュマン講習は、原則としてオンライン(オンデマンド)方式で実施します。受講対象者の属性によって受講開始場所が異なりますので、ご注意ください(新しいタブが開きます)。

  • Moodle :
    「ISC21 Information Security and Compliance 2021」を受講します

講習会の開催日程

令和3(2021)年度のフレッシュマン講習は、オンライン(オンデマンド)方式に加えて、対面方式とオンライン(同時双方向)方式のハイブリッドでも開催しますので、対面講義に参加したい方や質問したい方はご参加ください。ただし、COVID-19の状況によってはオンライン(同時双方向)のみに変更する場合があります。

使用言語
日時
場所※1
参加方法※2
第1回
日本語解説
4月15日(木)
18:00-19:30
情報メディア教育研究センター本館2階 セミナー室(定員60名)対面方式
基礎講義棟1階 第1情報端末室(定員15名)オンライン(同時双方向)方式
その他(研究室や自宅等)
第2回
中国語解説
4月19日(月)
18:00-19:30
情報メディア教育研究センター本館2階 セミナー室(定員60名)対面方式
基礎講義棟1階 第1情報端末室(定員15名)オンライン(同時双方向)方式
その他(研究室や自宅等)
第3回
英語解説
4月20日(火)
18:00-19:30
情報メディア教育研究センター本館2階 セミナー室(定員60名)対面方式
基礎講義棟1階 第1情報端末室(定員15名)オンライン(同時双方向)方式
その他(研究室や自宅等)
第4回
日本語解説
4月28日(水)
18:00-19:30
情報メディア教育研究センター本館2階 セミナー室(定員60名)対面方式
基礎講義棟1階 第1情報端末室(定員15名)オンライン(同時双方向)方式
その他(研究室や自宅等)
※1 会場や会議に入室できる人数に限りがあるため、事前申込みが必要です。
※2 会場での参加人数が定員に達した場合は、オンライン(同時双方向)方式による参加に切り換えていただきます。

講習会の参加申込み

参加申込みはこちらから。(4月5日から受け付けます)
〆切は各講習会開催日の前営業日(月曜日開催の場合は金曜日)の17:00までです。

講習会の資料

講習会資料は、日本語、英語、中国語の3種類を用意しています。必要に応じて以下のリンクからダウンロードして持参してください(IMCアカウントによる認証が必要です)。

講師用資料は以下のリンクからダウンロードできます(教職員限定。IMCアカウントによる認証が必要です)。部局や研究室等での研修にご利用ください(二次配布は禁止します)。

在籍2年目以降の方へ

受講方法

令和2(2020)年9月より、情報セキュリティ・コンプライアンス教育は一部を除いてMoodle上で開講されています。以下のリンクからアクセスして、受講してください(新しいタブが開きます)。

  • Moodle
    「ISC21 Information Security and Compliance 2021」を受講します

お問合せ

  • 情報セキュリティ・コンプライアンス教育について
    財務・総務室情報部情報化推進グループ
    E-mail:
  • 情報セキュリティや情報サービスについて
    情報メディア教育研究センター
    URL: https://www.media.hiroshima-u.ac.jp/helpdesk/

English version

Information

  • In order to deal with the novel coronavirus infection (COVID-19), the “Introduction to University Education” in 2021 will be offered online (on-demand) except for some chapters. Along with this, the Freshman Course, which corresponds to Chapter 5 of “Introduction to University Education”, will also be conducted online (on-demand).

Index

For 1st year members

How to attend

As announced, in principle, the Freshman Course in 2021 will be conducted online (on-demand). Please note that the starting point will differ depending on the attributes of the students (a new tab will open).

  • Bb9 : 1st year undergraduate students
    Take Chapter 5 of “Introduction to University Education”
  • Moodle : Others
    Take “ISC21 Information Security and Compliance 2021”

Schedule of the lecture

In addition to the online (on-demand), the Freshman Course in 2021 will be held in a hybrid of face-to-face and online (simultaneous bidirectional), so please join us if you would like to participate in a face-to-face lecture or ask a question. However, depending on the situation of COVID-19, it may be changed to online (simultaneous bidirectional) only.

Language
Schedule
Venue*1
How to participate*2
Part1
conducted in Japanese
Apr. 15th (Thu)
18:00-19:30
Information Media Center 2F Seminar Room (max. 60 seats)face-to-face
Basic Lecture Building 1F Terminal Room 1 (max. 15 seats)online (simultaneous bidirectional)
Others (Laboratory, Home, etc.)
Part 2
conducted in Chinese
Apr. 19th (Mon)
18:00-19:30
Information Media Center 2F Seminar Room (max. 60 seats)face-to-face
Basic Lecture Building 1F Terminal Room 1 (max. 15 seats)online (simultaneous bidirectional)
Others (Laboratory, Home, etc.)
Part 3
conducted in English
Apr. 20th (Tue)
18:00-19:30
Information Media Center 2F Seminar Room (max. 60 seats)face-to-face
Basic Lecture Building 1F Terminal Room 1 (max. 15 seats)online (simultaneous bidirectional)
Others (Laboratory, Home, etc.)
Part 4
conducted in Japanese
Apr. 28th (Wed)
18:00-19:30
Information Media Center 2F Seminar Room (max. 60 seats)face-to-face
Basic Lecture Building 1F Terminal Room 1 (max. 15 seats)online (simultaneous bidirectional)
Others (Laboratory, Home, etc.)
*1 Advance application is required as the number of people who can enter the venue or meeting is limited.
*2 When the number of participants at the venue reaches the capacity, you will be asked to switch to online (simultaneous bidirectional) participation.

Application for participation in the lecture

Click here to apply for participation. (site will open on April 5th)
The deadline is 17:00 on the business day before each lecture (Friday if held on Monday).

Materials of the lecture

We prepare 3 lecture materials written in Japanese, English and Chinese. Please download it from the link below (authentication by IMC account is required) and bring it if necessary.

The teaching materials can be downloaded from the link below (for faculty and staff only, authentication by IMC account is required). You may use it for the seminar in your organizations and laboratories, etc. (secondary distribution is prohibited).

For members after 2nd year

How to attend

Since September 2020, Information Security and Compliance Education has been offered on Moodle with some exceptions. Please access from the link below to take the course (a new tab will open).

  • Moodle
    Take “ISC21 Information Security and Compliance 2021”

Inquiries